2014. január 28., kedd

Zalabia (arab mézes fánk)


A hagyomány szerint a farsangi kiadós lakomák célja az volt, hogy a természetet bő termésre serkentsék. Emellett talán az is állhatott a háttérben, hogy a böjti szezon előtt egy kicsit az emberek kiéljék gasztromán hajlamaikat és könnyebben viseljék a rájuk váró lemondásokat. A farsangi menü különféle húsokból készített tartalmas levesekből és sertéshúsból készült sültekből, kocsonyából és számos, szintén kevésbé kalóriaszegény édességekből állt.
Utóbbiak közt különböző réteseket, töltött kiflit is találunk, de a farsang legjellemzőbb étele napjainkban is a farsangi fánk. A fánknak a hagyomány szerint mágikus ereje van, a természeti csapásoktól védte meg a háziakat. (forrás: divany.hu)

Én most ezt arab fánk receptjét hoztam, amit kezdő fánk sütők (hozzám hasonlóan) is könnyedén el tudnak készíteni. A szaggatáshoz csupán 2 kanálra lesz szükség és igazán feldobja a fánkot ez a kardamonos, különleges ízvilágű szirup. Természetesen egyszerűen, csak porcukorral megszórva is nagyon ízleteses lesz a végeredmény.


Hozzávalók a tésztához: (én csak egy fél adagot készítettem el, az is kb 3-4 főre elegendő adag)
2,5 dl tej
2 evőkanál cukor
1 zacskó szárított élesztő (én friss élesztővel heyettesítettem, abból kb 3 dkg kell az egész adaghoz)
50 dkg finomliszt
egy csipet só
3 dl langyos víz

Hozzávalók a sziruphoz:
2,5 dl víz
25 dkg méz
1 narancs vékonyan lehámozott héja
3 szem zöld kardamon


A tésztához a tejet meglangyosítjuk és egy csipetnyi cukrot teszünk bele majd felfuttatjuk benne az élesztőt.
A lisztet, a sót, a cukrot összekeverjük a felfutott élesztővel és dagasztókaros kézi robotgéppel dolgozzuk össze úgy, hogy a langyos vizet folymataosan adagoljuk hozzá. (nem biztos, hogy az összes vízre szükségünk lesz, egy lány tésztát kell azonban kapnunk) 8-10 percig keverjük a tésztát majd kb 1 óra alatt a duplájára dagasztjuk. (Az eredeti recept szerint folpack-kal kell letakarni a kelesztés alatt. Nekem ez sikeresen és elég rendesen beleragadt, valószínű a lágy tészta miatt)
Amíg a tészta kel, addig a szirupot elkészítjük. Ehhez a vizet a mézzel és a narancs vékonyan (zöldséghámozót ajánlok hozzá) lehámozott héjával valamint a frissen kicsit megőrölt kardamonnal együtt, 15 perc alatt összefőzünk. Ha elkészült, akkor átszűrjük és kihűtjük.
A fánkok sütéséhez egy edényben kb 2 ujjnyi olajat melegítünk és 2 kanál segítségével (kb 6 cm átmérőjű) fánkokat szaggatunk az olajba. (egyszerre csak pár darabot süssünk). A fánkoat 2-3 perc alatt szép aranyszínűre sütjük (közben egyszer megfordítjuk őket) majd papírtörlőre szedjük őket. Tálalásig melegen tartjuk a fánkokat majd tálalás előtt megmártjuk őket a szirupban.

(forrás: Stahl)

3 megjegyzés:

marisz57 írta...

Nagyon tetszik ez a szirupos fánk!
engedelmeddel viszem a receptet, ez nekem is kell!!!! :)

kolozsgabi írta...

...istenem, hogy ez milyen finom lehet, kár, hogy nem a múlt héten láttam meg, de majd most elkészítem, én is viszem, köszi!!

Névtelen írta...

Én Egyiptomban ettem először és annyira finom volt hogy nekem is meg kell csinálnom itthon. Köszi a receptet🤗

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails